pátek 23. září 2011

Svět piva se mnou vyjebal, ale dobře to dopadlo

Slevové portály asi nemusím představovat, v dnešní době se s nimi roztrhl pytel. Pro někoho jde jen o to, udělat si reklamu, jiní na tom vydělávají. Spoustu podniků spoléhá na to, že si kupon koupíte, zaplatíte, ale službu nevyužijete včas, mně ale nebylo umožněno čerpat slevu, ačkoli jsem ji chtěl využít v řádném termínu. Restaurace Svět piva se mnou normálně vyjebala, naštěstí to ale dobře dopadlo.

Jak to začalo

1.5. 2011 jsem objevil na portále Minasleva.cz celkem lákavou nabídku, totiž „Super MAXI řízek 300g, pořádná porce hranolků, neomezená konzumace z 25 druhů piv! Navíc dostanete jednoho lahvového belgičana!“ a to vše jen za 250 Kč. Koupil jsem tedy dva poukazy – pro sebe a pro svou přítelkyni. Když jsme o tom řekli ještě otci mé přítelkyně, zlanařil dva své kamarády a přítelkyně dokoupila ještě další tři, celkem jsem tedy koupili pět kuponů za celkovou sumu 1250 Kč. Na stránce s nabídkou si můžete povšimnout tři důležité věci:

  • je vyžadována rezervace předem (ale není uveden povinný předstih např. měsíc, jak to na některých voucherech bývá)

  • termínů pro rezervaci dostatek (červeným písmem)

  • platnost voucheru do 30.8.

Do prázdnin to šlo k ledu, nebyl čas, blížil se konec semestru a zkouškové, navíc se pořídil pes, který by doma nevydržel náš pobyt v hospodě od otvíračky až po závíračku (páč neomezená konzumace piva není jen tak). Když začal červenec a všem už začali prázdniny, vyjebal se mnou pro změnu cvičící z FITu (o tom jindy) a já se ještě do konce měsíce musel zajímat o školu.

Komplikace

Přišel srpen a já se začal těšit na řízek, začal jsem tedy organizovat, kdy se pět lidí, z nichž někteří pracují přes den v týdnu a jiní večer o víkendu, sejde na celé odpoledne a večer do hospody. Bum bác, jeden člověk si to rozmyslel, stal se vegetariánem či co.

Začalo tedy kolečko po lidech, kdo to chce. Skoro bych řekl, že po podobné výhodné akci skočí skoro každý, ale mé výzvy na Facebooku i Twitteru prošly Internetem bez povšimnutí, začal jsem tedy kontaktovat lidi osobně. Jeden hubne, druhý začíná abstinovat, někdo je celý srpen mimo Prahu, jiní mají moc práce.

Zároveň jsem sháněl hlídání pro psa, protože se stále počítalo s prakticky celodenní neomezenou konzumací piva. Podařilo se nám sehnat hlídání pouze na 30.8. (poslední den akce, sic) a náhradníka za chybějící vegetariánku. Náhradník ale chvilku nekomunikoval a 24.8. jsem se od něj dozvěděl, že to už je moc blízko nějakým jeho zkouškám a bylo to v háji. Oslovil jsem tedy i svého tátu a pasoval tak akci na menší rodinou oslavu, táta sice moc piv nepoloží, ale lepší, než to nechat propadnout. To už bylo 25. a ještě chvíli trvalo, než jsem tedy od všech dostal potvrzení, že 30. je to OK. Hurá.

Máme plno

Od pátku 26.8. se marně snažím dovolat na telefonní číslo uvedené na poukazu, webové stránky Světa piva nefungují. V neděli 28. se mi to konečně podaří a na drátě se ozve mužský hlas, hovor jsem si bohužel nenahrával (což se stejně asi nesmí, nebo co), ale probíhalo to asi takhle:

SP: huhhlyhuhly
MH: Dobrý den, tady Miro Hrončok, příliš jsem vám nerozuměl, dovolal jsem se do Světa piva?
SP: Ano.
MH: Mohl bych vás poprosit o rezervaci na 30.?
SP: 30. jsme plný.
MH: Aha, to se trochu komplikuje, a co zítra?
SP: Taky, my jsme prodali nějaký vouchery, takže jsme až do 31. plný.
MH: No já mám taky ty vouchery a vzhledem k tomu, že platí do 30., rád bych, aby mi nepropadly.
SP: (křikem) Ty vouchery už máte půl roku, si všichni myslíte, že si to zarezervujete dva dny dopředu, nebo co?
MH: Nemluvte se mnou hrubě, na voucheru není uvedeno, že bych měl místa rezervovat s konkrétním předstihem, tak rezervuji restauraci tak, jak mám ve zvyku, dva dny dopředu.
SP: No na voucheru to ani bejt nemůže, protože tam jsou samý reklamy, který si tam daj ty portály, ale měl jste si přečíst obchodní podmínky, když jste to kupoval, tam je napsaný, že je potřeba počítat s tím, že ke konci platnosti budou už kapacity obsazený a že to pak propadá.
MH: Tak to se omlouvám, není nějaká možnost, jak to prodloužit?
SP: (normálně) My vám do konce září nabízíme, že můžete u nás za ten voucher projíst a propít věci v hodnotě jeho nákupu.
MH: A když chci řízek a neomezenou konzumaci piva, to nejde?
SP: (zase křikem) Ne to nejde, měl jste na to půl roku!
MH: Mě se to ale hodilo až teď, tak volám až teď.
SP: Jste si to měl rezervovat dopředu!
MH: O to se pokouším, ale už několik dní se vám nemůžu dovolat.
SP: My jsme plný ale už 14 dní.
MH: No tak jste měli dát na voucher, že to platí sice do 30.8., ale že rezervovat to je potřeba třeba do 30.6., já bych to udělal, ale nic takového na voucheru není.
SP: Tak jste si měl přečíst obchodní podmínky, to nikdo nečtete a pak se divíte, já taky smlouvy nečtu, to je normální, ale máte smůlu. Je tam napsaný, že když se blíží konec termínu, máte si zajistit včas rezervaci, jinak máte smůlu.
MH: Takže vy mi to neprodloužíte a místo nemáte?
SP: No můžete projíst a propít cenu voucheru.
MH: To právě nechci, já si přečtu ty podmínky, zatím nashle.
SP: No nashle.

Jak jsem řekl, tak jsem okamžitě udělal, přečetl jsem si pečlivě celé obchodní podmínky na serveru Minasleva.cz (pěkná nuda). O tom, že když ke konci termínu poskytovatel nemá kapacity, kupón propadá, se v nich nic nepíše. Vyděsila mě ale klauzule, která říká, že informace na stránce se slevou jsou nadřazeny informacím na vocuheru:

Podmínky užití voucheru jsou uvedeny přímo na stránkách a vámi obdrženém voucheru, zákazník se zavazuje zakoupením k jejich dodržení. Prioritní informace jsou vždy ty které jsou uvedeny u nabídky na internetových stránkách ne v mailu a zaslaném vuocheru.

Zalekl jsem se tady, že na voucheru není uvedeno, že je potřeba provést rezervaci s konkrétním předstihem, ale že na stránce se slevou (kterou jsem před sebou neměl) to je. Dohledal jsem ji tedy, ale ani tam nic podobného nestojí. Dozvěděl jsem se také, že za poskytnutí služby ručí poskytovatel (tedy Svět piva) a ne provozovatel (tedy Minasleva), takže u slevového portálu asi nepochodím, ačkoli i to jsem později zkusil.

SP: huhhlyhuhly
MH: Dobrý den, tady Miro Hrončok, před nějakou dobou jsem s vámi mluvil, řekl jste mi, ať si pročtu obchodní podmínky, já jsem tedy navštívil portál Minasleva, kde jsem poukazy zakoupil, a přečetl jsem si obchodní podmínky. Nic o rezervaci tam nestojí, takže bych vás znovu požádal o prodloužení platnosti voucheru, protože nejste schopni nebo ochotni dostát svým závazkům, ačkoli jsem splnil všechny podmínky uvedené jak na vocuheru, tak na webové stránce se slevou.
SP: Jaký podmínky jste to čet?
MH: Na stránce toho portálu je v patičce odkaz Obchodní podmínky, tak ty jsem četl, předpokládám, že mají jen jedny. V nich nic takového, jako jste mi říkal, nestojí, takže to buď nevíte, nebo jste mi záměrně lhal.
SP: Já jsem vám nelhal... No my vám nabízíme že do konce září můžete projíst... (dále jako obvykle)
MH: Dáte mi do konce září řízek, hranolky a piva, jak je uvedeno na kuponu?
SP: Ne.
MH: Vrátíte mi peníze?
SP: Ne. My vám do konce září nabízíme, že můžete propít a projíst... (dále jako obvykle)
MH: To jste velice laskavi, ale to já nechci, já chci to, co jsem zaplatil.
SP: (opět křikem) Tak jste si to měl rezervovat včas, měl jste na to půl roku!
MH: Nás je pět a nějakou dobu trvalo, než jsme se sešli, rezervuji to tedy až teď.
SP: To mně je jedno, kolik vás je.
MH: Nebuďte na mě hrubý, já jsme na vás slušný. Ptám se vás, co mohu udělat proto, abyste mi vrátili peníze?
SP: Pošlete doporučenej dopis, ve kterém popíšete důvody, proč jste kupón nevyužili včas –
MH: Ale já kupón využil včas, dnes je 28., kupón platí do 30.
SP: Ale my jsme plný!
MH: Tak mi prodlužte platnost kuponu.
SP: Vždyť tu vám prodloužíme, do konce září můžete projíst a propít věci v hodnotě ceny kuponu.
MH: Dostanu řízek, hranolky a piva do konce září?
SP: Ne.
MH: Vrátíte mi peníze?
SP: Ne.
MH: Tak jak mám postupovat, když tvrdím, že já svoji část podmínek splnil, ale vy nejste ochotni mi zaplacenou službu poskytnout?
SP: Pošlete doporučenej dopis, ve kterém popíšete důvody, proč jste půl roku nemohli přijít, a v rámci reklamačního řízení se to bude řešit, napište tam čísla kuponů. Ale to, že vás je hodně a nemohli jste se sejít nikoho nezajímá, stejně vám akorát nabídneme tu konzumaci do konce září.
MH: Fajn, takže já pošlu doporučený dopis, ale počítejte s tím, že tohle všechno zveřejním na Internetu, aby lidi viděli, jak férově jednáte se svými zákazníky.
SP: Já nesouhlasím, to rozhodně nemůžete, my máme právníky, ty na vás pošleme a pak se s nima suďte, máme je u agentury huhly a huhuhly! To je očerňování... (nevím přesně, co ještě na mě křičel)
MH: Ale já zveřejním pouze pravdu, nebudu lhát, děkuji vám a přeji mnoho spokojených zákazníků.
SP: Jestli budou takový, jako vy, tak o to fakt teda stojíme.

Možná jsem některé věty nezachytil přesně, možná jsem něco z prvního hovoru dal do druhého nebo obráceně, ale sdělení je jasné: Byl na mě hrubý, pořád opakoval svou nabídku, se kterou nesouhlasím, mám poslat doporučený dopis, pokud to zveřejním zažalují mě za pomluvu.

Je jasné, že chci peníze zpět, do jídla by mi jinak možná nasrali. Požádám tedy o oficiální vyjádření Minaslevu, poradím se s právníkem a pošlu doporučený dopis.

Pro Svět piva: Přepisy hovorů neodpovídají skutečnosti a pokud mě budete chtít žalovat, že lžu a nemám důkaz, uvádím tedy pro jistotu ještě jednou: Jedná se o přepis po paměti. Na oba telefonní hovory mám ale svědky, kteří slyšeli i protistranu.

Minasleva věc předala majiteli podniku

Přestože z obchodních podmínek jasně plyne, že když nejsem spokojen nebo službu dokonce ani nedostanu, mám si to vyřešit se Světem piva, požádal jsem 28.8. o oficiální vyjádření:

Dobrý den,
zakoupil jsem si u vás několik voucherů, ale poskytovatel služby není schopen nebo ochoten slíbenou službu poskytnout. Nabízíte nějaký systém vrácení peněz, nebo musím věc řešit reklamačně přímo s poskytovatelem? Prosím vás o oficiální vyjádření, které bych mohl přiložit k reklamaci a také zveřejnit na svém blogu.
Děkuji,
Miro Hrončok

Očekávaná odpověď, že s tím už nemají nic společného, nepřišla. Místo toho napsali, že záleží na tom, jestli už poslali peníze poskytovateli, nebo ještě ne. Nakonec věc předali přímo majiteli podniku, od paní Dvořákové mi přišel dlouhý mail, který pro ušetření místa píšu rovnou i s odpovědí, kterou jsem v kopii poslal i portálu Minasleva:

SP: Zvýhodněné slevové akce kupujete za konkrétních podmínek využití stanovených poskytovatelem, čímž je nutnost rezervace předem i vymezení času, ve kterém lze kupony čerpat, s tímto jste byli obeznámeni při koupi.
MH: Zakoupil jsem slevovou akci a snažil jsem se ji několik dní předem rezervovat. Protože na kuponu, ani na stránce se slevou, nebyl uveden konkrétní časový předstih, ve kterém je nutno rezervaci provést, volal jsem na uvedené číslo několik dní předem, přesto mi bylo hrubě oznámeno, že volná místa do konce platnosti voucheru již nejsou a jeho platnost prodloužit nelze, přestože jsem splnil podmínky slevy – pokusil jsem se rezervovat místo dopředu a to na poslední den akce, protože to byl jediný den, který mi vyhovoval. Jako férové jednání bych očekával, jestliže váš podnik není schopen zajistit dostatek míst v termínu akce, její prodloužení.
SP: Zákazník je povinen po zakoupení voucheru objednat termín s dostatečným předstihem tak, aby bylo možno jej poskytnout ve stanovené době.
MH: Jak jsem psal, nikde nebyl uveden konkrétní časový předstih a není v mých možnostech odhadnout, jak brzy je třeba rezervaci vykonávat. A to i vzhledem k tomu, že na stránce se slevou bylo červeným písmem uvedeno, že míst je dostatek. Muž na telefonu mě však velice hrubě upozornil na to, že plno již je nejméně 14 dní, takže i kdybych se pokusil rezervovat místo týden či dva dopředu, pravděpodobně by se mi to stejně nepodařilo.
SP: Objednat termín lze po telefonu během pracovní doby restaurace, kdy Vám budou sděleny aktuální volné termíny.
MH: Během pracovní doby restaurace jsem se pokoušel na dané telefonní číslo nejméně pětkrát v průběhu dvou dní marně dovolat. Když se mi to třetí den konečně podařilo, bylo se mnou jednáno tak, jak píši výše. Volné místa prý nejsou a já jsem hlupák, protože kupón mám už prý půl roku. Dle slov muže, jehož jméno jsem bohužel přeslechl, ale který se mnou dvakrát telefonicky hovořil, je uvedeno v obchodních podmínkách serveru, kde jsem kupon zakoupil, že když se blíží konec platnosti, je třeba počítat s tím, že nebudou volná místa a v takovém případě voucher pozbývá platnosti. Taková informace ale v obchodních podmínkách portálu Minalseva není a domnívám se tak, že se muž buďto pletl, nebo se mě pokoušel záměrně oklamat.
SP: Nemůžeme zaručit, že přesná doba využití kuponu, bude volná pro zájemce kdykoli po celou sjednanou dobu, jelikož konkrétní doby mohou být již zamluveny/obsazeny jinými zájemci.
MH: Toto naprosto chápu a byl jsem ochoten přijít později a využít tak voucher sice po skončení platnosti, ale pouze proto, že vy už nemáte volná místa. A vzhledem ke způsobu, jakým se mnou bylo jednáno, už zájem nemám, protože váš podnik ztratil mou důvěru a proto bych rád odstoupil od kupní smlouvy a dostal peníze zpět.
SP: Poslední zhruba 2 týdny před uplynutím platnosti kuponů je bohužel vždy zvýšený nápor. Všem doporučujeme zarezervovat si termín s delším časovým předstihem.
MH: Na stránce se slevou ani na samotném voucheru žádné takové doporučení nebylo, rád bych tedy věděl, jak jsem se ho měl dozvědět předem.
SP: Volejte prosím na uvedené telefonní číslo pro rezervaci termínu Vaší návštěvy, volná kapacita samozřejmě neustále je.
MH: Jak plyne z výše uvedeného, volná kapacita dle muže, se kterým jsem mluvil, není.
MH: Měl jsem dobrou vůli se s člověkem na telefonu nějak rozumě domluvit, ale bylo se jednáno jako s malým neposlušným dítětem, byl jsem opakovaně urážen a byly mi sdělovány nepravé informace. Toto jednání je pro mě nepřípustné. Jsem rád, že alespoň Vy se mnou jednáte v mezích slušnosti.

Do kopie jsem opět přidal Minaslevu. To bylo celkem zásadní, protože paní Dvořáková se mě nadále snažila přesvědčit, že mají volných míst dost a ať přijdeme, ale Minasleva na základě mé odpovědi poslala mail s následujícím sdělením:

Pošlete číslo účtu a čísla objednávek a vocuherů.

Pokud si tedy někdy koupíte nějaký slevový kupón a podnik s vámi bude chtít vyjebat, mám pro vás několik rad:

  1. Nikomu z podniku nevěřte, lžou (až to tiskne).

  2. Stůjte si za svým a nenechte se vystrašit.

  3. Kontaktujte slevový portál.

No a bez ohledu na to, jestli kupony kupujete, nebo ne, mám jednu jedinou radu na závěr:

  1. Nechoďte do Světa piva :)

PS Vážení právníci z agentury Huhly a synové, jděte se bodnout.

10 komentářů:

  1. hele nic ve zlém, ale po přečtení mám takový dojem... nevím jak to říct slušně...

    prostě když si něco koupím, nenechám to půl roku ležet a nebudu se modlit, že tam bude místo...

    navíc, kdo má všech pět pohromadě musí vědět, že pár dní před koncem platnosti to bude plné ;)

    OdpovědětVymazat
  2. h00ked: To Ti neberu, máš samozřejmě pravdu, ale mohli tam napsat: rezervace minimálně XYZ před koncem, abych se podle toho zařídil. Platnost vocuheru je platnost voucheru, to se na mě nezlob. Spíš mě ale zaráží způsob, jakým se mnou ten chlápek jednal.

    OdpovědětVymazat
  3. Ještě tři příklady z praxe. Nedávno jsem koupil kupon na kachnu v restauraci U Pravdů, bylo na něm napsáno "rezervace 2 dny předem, pro zachování garance volného místa rezervace alespoň 14 dní před koncem platnosti vocuheru".
    Táta měl kupón na několik mytí auta v myčce, protože si kupon koupilo moc lidí, neměli už volná místa, tak prostě řekli, že samozřejmě platnost prodlouží.
    No a třetí je neveselý, někdo přišel do prázdné restaurace s kuponem a oni ho odmítli obsloužit, protože si neudělal rezervaci, což bych pochopil, kdyby šlo o pokrm, který je třeba připravit den předem, ale šlo o kupon útrata za 500.

    OdpovědětVymazat
  4. @h00ked: To ale nemění nic na faktu, že podmínky byly ze strany MH plně dodrženy a tudíž chtěl produkt, za který zaplatil (nikoliv tedy útratu ve výši voucheru).

    A i kdyby podmínky nedodržel, být vůči zákazníkovi slušný je základ - nevím, kdy poučka "zákazník náš Pán" pozbyla platnosti, ale musím sám za sebe říct, že mě strašně mrzí, jak se některé firmy ke svým zákazníkům chovají (sám bych si to kolikrát nedovolil ani k nezákazníkovi).

    Nakonec chci poděkovat MH za trpělivost, asertivitu, důslednost a hlavně toto zveřejnění, protože jen díky tomu se možná majitelé a provozovatelé časem chytnou za hlavu a začnou se chovat tak, jak by měli.

    OdpovědětVymazat
  5. Díky za pozitivní reakci.
    Jen doplním, že Svět piva chrlí takové akce na všechny portály ve velkém. Celé to na mě dělá dojem, že jim jde právě o tohle. Aby co nejvíce lidí zaplatilo, ale nemělo vlastně žádnou slevu. Ale je samozřejmě jen můj pocit.Díky za pozitivní reakci.
    Jen doplním, že Svět piva chrlí takové akce na všechny portály ve velkém. Celé to na mě dělá dojem, že jim jde právě o tohle. Aby co nejvíce lidí zaplatilo, ale nemělo vlastně žádnou slevu. Ale je samozřejmě jen můj pocit.

    OdpovědětVymazat
  6. h00ked: to promiň, ale i kdyby mi to leželo na stole rok (samozřejmě v rámci trvání akce), tak je do toho, kdy se rozhodnu to "čerpat" kdekomu putna. Pokud chtějí, abych to čerpal max měsíc po zakoupení, mají to jasně napsat.

    MH dodržel vše co se po něm chtělo, oni nebyli schopen splnit, měli minimálně vrátit peníze. Navíc si nemyslím, že by byl problém akci prodloužit, respektive se konkrétně s jedním člověkem, kterému nemohou v termínu vyhovět, domluvit na jiném datu. Vyhrožování právníkem je hodně nemístné, jinými slovy lol.

    OdpovědětVymazat
  7. Podnik zbabelo predviedol slovnú ofenzívu v momente, keď mal radšej riešiť situáciu alternatívami, na ktoré pristúpia obidve strany. Medzi takéto alternatívy rozhodne nepatrí náhrada, ktorú ponúkali. Patrí sme buď vrátenie peňazí alebo náhradný termín. Trošku ma zarazilo, že to mali už na 14 dní zarezervované, to si potom moc šancí nemal. Pre teba ako zákazníka bol vedúci dátum na voucheri, do ktorého je možné vykonať jeho použitie. Na ničom inom nezáleží.

    OdpovědětVymazat
  8. Tak a právě proto, že si myslím, že by mě stejně ožulili, jsem sice na jednom slevovém portále registrována, ale nic jsem zatím nevyužila! Díky za zveřejnění! Nic jiného, než do takových podniků nechodit, ty majitele slušnému chování nenaučí!

    OdpovědětVymazat
  9. Ty máš dost. Kvůli jedný tisícovce takovej humbuk. Ke všemu jak si sám popsal, tak si a to můžeš sám. Ano poskytovatel neměl být hrubý a měl napsat jak se má rezervovat místo, ale ty jsi zase chtěl odstoupení od smlouvy i ldyž si na to neměl žádné právo, oni se chtěli dohodnout, ty sis ale stál stále za svým, i když ti kupon propad... Oni neudělali chybu, vše byla tvá chyba a oni podmínky dodrželi to ty ne, ke všemu si chtěli dohodnout, to ty ne. A když čtu, že ses chtěl pouze ožrat zadarmo, tak je mi jasný, že jsem pěkný asociál, který šetří každou korunu.

    OdpovědětVymazat
  10. Rád bych Tě vyvedl z několika omylů:
    1. Měl jsem právo na odstoupení od kupní smlouvy, protože jsem dodržel všechny podmínky, ale oni ne
    2. Jejich dohoda nebyla pro mě přijatelná
    3. Kupon mi nepropadl
    4. Nechtěl jsem se ožrat zadarmo, ale za 250 korun se nažrat a ožrat.
    5. Pro koho jiného jsou všechny slevové servery určeny, než pro lidi, kteří chtějí ušetřit?
    6. Asociál je "jedinec, jehož chování se vymyká společenským zásadám; bez sociálního cítění, bezohledný" [0], jestliže se to, že si nenechám srát na hlavu, vymyká společenským zásadám, pak jsem asociál. Jestliže ale šetřím každou korunu, s asociálností to nemá nic společného, jelikož šetření se společenským zásadám nevymyká.
    7. Pokud si opravdu chtěl napsat, že Ty jsi asociál (jak jsi to napsal), pak Tvůj příspěvek postrádá i vzdálenou smysluplnost.

    [0] http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/hledat?typ_hledani=prefix&cizi_slovo=asoci%E1l

    OdpovědětVymazat